Stel jouw vraag over dit nieuwsbericht

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meld je aan voor het Online Strategie Café

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Actueel

[BLOG] Het belang van positioneren

Positioneren is een term die regelmatig wordt gebruikt. Maar wat is positioneren eigenlijk? En belangrijker nog: wat is het belang van een goede, heldere positionering voor een organisatie?

Positioneren is de identiteit van een merk benadrukken in communicatie, zodat deze relevant is voor de doelgroep en zich onderscheidt ten opzichte van andere merken. Positioneren zorgt ervoor dat het merk of product en bewuste, onderscheidende plaats in het hoofd krijgt van de (potentiële) klant.

Maar waarom zou je dit doen? Is ‘klantvriendelijk zijn’ niet voldoende? En is ‘wat we doen’ niet al onderscheidend genoeg? Er zijn drie leidende ‘explosies’ die laten zien waarom het belang van positioneren zo gegroeid is.


Productexplosie

Het aanbod van producten is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Zo is ongeveer elk product in de supermarkt te vinden in allerlei varianten: verschillende merken, minder vetten, verschillende hoeveelheden, extra ingrediënten een veel specificaties. Dit is echter niet alleen in supermarkten het geval, maar in ongeveer elke branche. Er zijn niet alleen meer productvarianten ontstaan, maar producten worden ook aan diensten gekoppeld. De nieuwe online supermarkt Picnic bijvoorbeeld, bezorgt boodschappen zonder wachttijd en bezorgkosten. Het wordt voor aanbieders van merkproducten dus steeds moeilijker om opvallend te zijn en een onderscheidende positie in de markt te veroveren. Producten zijn gemakkelijk te kopiëren, maar een onderscheidende positionering niet, zoals bij de online supermarkt Picnic het geval is. Het gaat bij het verkopen van een product dus niet meer om het product zelf, maar om de immateriële waarde die het product de consument biedt.


Organisatie-explosie

Vanaf de jaren ’90 zijn organisaties zich steeds meer bewust geworden van het feit dat zij zich als organisatie ook naar buiten moeten profileren. De redenen hiervoor zijn dat meer dan alleen stakeholders belangrijk zijn geworden voor de organisatie. Hierbij valt aan de volgende zaken te denken:

  • Ondernemingen moeten veel actiever zijn en werken aan hun reputatie op de arbeidsmarkt;
  • Organisaties moeten laten zien dat ze maatschappelijk verantwoord ondernemen;
  • De macht van aandeelhouders is toegenomen.

Het gaat er bij organisatie-explosie niet om dat het aantal organisaties is toegenomen, maar dat de zichtbaarheid van organisaties is toegenomen. Zichtbaar zijn is dus niet voldoende, maar je moet zoeken naar de onderscheidende waarden van je merk.


Media-explosie

Het aantal media is de afgelopen decennia enorm toegenomen. Ook de manier waarop reclame gemaakt kan worden is ontzettend veelzijdig. Hierbij valt te denken aan televisie, radio, abri’s, billboards, social media, trams, bussen, et cetera. Informatie en reclame is non-stop beschikbaar, wat ervoor zorgt dat ook de frequentie hard stijgt. Door deze media-explosie wordt het steeds moeilijker om de consument te kunnen bereiken. Dit zorgt ervoor dat reclame maken (en dus zichtbaar zijn voor de doelgroep) steeds duurder is geworden. Door de nieuwe media worden profielen van je doelgroep echter wel steeds meer helder, waardoor je je doelgroep gerichter kunt bereiken.

Ben jij benieuwd hoe je jouw merk een eigen, onderscheidende positie kunt geven? Neem dan contact met ons op.

Meer actuele

Berichten

Een Weegbaas met Veconet

16 november 2018

Wegen is weten. En dat moeten alle slagers zich realiseren, vond Weegbaas. Daarom ontwikkelde Veconet de gehele advertentielijn voor...

Veconet ontwikkelt creatieve campagne ‘Pump up the heat’

18 september 2018

De warmtepomp is in opmars. Volgens een plan van onze regering moet Nederland in 2020 een van de duurzaamste...

Veconet sponsor JCI College Tour

21 augustus 2018

JCI Ede is, als onderdeel van Junior Chamber International, dé plek waar jonge ondernemende mensen tot 40 jaar elkaar...

BBQ Bier is culinaire aanvulling

23 juli 2018

Bier-spijscombinatie krijgt steeds meer aandacht van topchefs Ede, 23 juli 2018 – Bij de barbecue drinkt de Nederlander graag een...

Meer nieuws

Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Iedere maand zullen we je op de hoogte houden van de nieuwste ontwikkelingen en trends, speciaal voor ondernemers!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Partner Wordpress
Partner Hosting Formule
Partner Hosting Formule
Partner Hosting Formule
Partner Lightspeed
Partner Klanten vertellen