Stel jouw vraag over dit nieuwsbericht

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meld je aan voor het Online Strategie Café

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Actueel

[BLOG] Leerzame clinic over inspirerende organisaties

Op vrijdag 21 april heb ik [Rozemarijn] een clinic bijgewoond over inspirerende organisaties & sterke merken, bij Beeckestijn Business School in Leusden. Joris van Zoelen, grondlegger van het bedrijf Synergie, nam ons mee in zijn onderzoek naar de meest inspirerende organisaties van Nederland. Drie succesvolle merken stonden hier centraal: Tony’s Chocolonely, Tesla en Dopper. De grote vraag was: Wat is het grote succes van deze merken en waarom worden ze gezien als inspirerend? Graag deel ik de kennis van deze middag.

Wanneer is een merk/organisatie sterk?
Een sterk merk is succesvol op basis van bekendheid, beschikbaarheid en aantrekkelijkheid. Natuurlijk kun je als merk een sterk en goed verhaal hebben, maar als niemand je kent word je niet succesvol. Beschikbaarheid houdt in dat klanten je makkelijk en snel kunnen bereiken. Zorg dat je laagdrempelig bent, zodat (potentiële) klanten je organisatie vertrouwen. Tot slot kun je wel bekend en bereikbaar zijn, maar als je als organisatie geen aantrekkingskracht hebt, gaat niemand je product of dienst kopen. Kortom: de combinatie van bekendheid, beschikbaarheid en aantrekkelijkheid zijn de basisvoorwaarden voor een succesvolle organisatie.

Inspiratie komt van binnenuit
Veel organisaties bestaan slechts voor continuïteit. Veel marketingactiviteiten worden ingezet om klanten te winnen, zodat de organisatie kan blijven bestaan. De vraag is echter: wat voeg je toe? Wat is jouw maatschappelijke ‘why’? Zorg dat je als organisatie een verhaal hebt dat de moeite waard is om te volgen. Zorg dat je de oplossing hebt voor een onvervulde belofte. De vraag is niet hoe je klanten bindt, maar waarom een klant bij je zou willen blijven. Juist de organisaties met de maatschappelijke why zijn in staat om mensen te inspireren.

4 pijlers van inspirerende organisaties
Tijdens de clinic werden vier pijlers genoemd waardoor een organisatie inspirerend kan zijn:

  1. Ze geven perspectief op een betere toekomst
    De organisatie is gericht op een wereld die vandaag nog niet bestaat. Deze organisaties hebben een missie die elke dag de moeite waard is om voor te vechten. Tony’s Chocolonely bijvoorbeeld, heeft een heldere missie: de chocoladewereld 100% slaafvrij maken. Op het moment dat je een missie hebt waar je keihard voor moet werken, gaan de mensen in de organisatie ook rennen.
  2. Je kunt ze vertrouwen
    Vertrouwen krijgen betekent dat je open, transparant en bereikbaar moet zijn. Juist het vertrouwen is de grootste uitdaging waar we momenteel inzitten.
  3. Ze brengen oplossingen binnen handbereik
    Inspirerende organisaties hebben niet alleen een heldere missie, maar ook een praktische oplossing. Tesla doet dit goed: wil je 400 km hard rijden zonder de planeet te belasten? Dan is er Tesla.
  4. Ze maken je deelgenoot
    Doe je als organisatie aan binding, of verbinding? Maak de klant onderdeel van processen en systemen en maak hen op deze manier echt deelgenoot.

Zelf aan de slag?
En nu? Je wilt met jouw organisatie inspirerend zijn, maar wat moet je hiervoor doen? Een aantal handreikingen om dit te bereiken.

  1. Bied een perspectief in het leven
    Wees niet onderscheidend, maar zorg dat er geen alternatief is in de categorie. Je hebt blijkbaar de categorie auto’s en de categorie Tesla. Je hebt blijkbaar de categorie chocola en de categorie Tony’s Chocolonely.
  2. Je organisatie als hulpmiddel
    Je organisatie moet helpen en geen lastig hulpmiddel zijn. Je moet geen proposities bedenken om te blijven bestaan. Houd in je achterhoofd dat je stopt op het moment dat je missie voldaan is.
  3. Innovatie als middel, niet als doel
    Innovatie is geen doel op zich. Het is een middel om je doel te kunnen bereiken. Zorg dat je innovatie ook op deze manier benadert.
  4. Maak waardevol zichtbaar
    Wees waardevol en doe het niet om de aandacht. We leven in een tijd waarin er een grote informatie-overload is. Vraag je daarom constant af: ben ik de moeite waard om te volgen?

Hopelijk inspireert het je om zelf ook inspirerend te zijn. Heb je vragen over het ontwikkelen van een organisatie-identiteit? Neem gerust contact met ons op.

Meer actuele

Berichten

Een Weegbaas met Veconet

16 november 2018

Wegen is weten. En dat moeten alle slagers zich realiseren, vond Weegbaas. Daarom ontwikkelde Veconet de gehele advertentielijn voor...

Veconet ontwikkelt creatieve campagne ‘Pump up the heat’

18 september 2018

De warmtepomp is in opmars. Volgens een plan van onze regering moet Nederland in 2020 een van de duurzaamste...

Veconet sponsor JCI College Tour

21 augustus 2018

JCI Ede is, als onderdeel van Junior Chamber International, dé plek waar jonge ondernemende mensen tot 40 jaar elkaar...

BBQ Bier is culinaire aanvulling

23 juli 2018

Bier-spijscombinatie krijgt steeds meer aandacht van topchefs Ede, 23 juli 2018 – Bij de barbecue drinkt de Nederlander graag een...

Meer nieuws

Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Iedere maand zullen we je op de hoogte houden van de nieuwste ontwikkelingen en trends, speciaal voor ondernemers!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Partner Wordpress
Partner Hosting Formule
Partner Hosting Formule
Partner Hosting Formule
Partner Lightspeed
Partner Klanten vertellen